Výpočet hypotéky. Díky hypoteční kalkulačce si můžete jednoduše spočítat, kolik budete měsíčně splácet za hypotéku na váš dům či byt. Zadejte jen výši hypotéky, roční úrok a počet let, kdy budete hypotéku splácet.
Máte kreditní kartu, kontokorent či úvěr? Víte, že každý produkt má od uzavření svou historii, která se zaznamenává v registru dlužníků - BRKI, NRKI a Solus? V dnešní době jsou veškeré úvěry, půjčky, či kreditní karty nebo kontokorenty monitorovány z bankovního i nebankovního sektoru.
Slouží k tomu registry klientských informací - bankovní registr dlužníků (BRKI), nebankovní registr (NRKI) a registr SOLUS. Zde má každý klient svou vlastní úvěrovou historii do detailu zaznamenanou. Záleží tedy jen na vás, zda se jedná o pozitivní (řádné splácení), či negativní (opožděné splátky, sesplatněný úvěr či exekuce) historii.
Myslíte si, že jedna opožděná splátka ničemu nevadí? Omyl. Pokud se opozdíte ve svém splátkovém kalendáři, jedná se o negativní záznam, který se zaznamenává do vaší historie. Stačí tedy jedna opožděná splátka a negativní záznam je vidět v registru dlužníků. Pokud tato skutečnost již nastane, řeknete si, že zažádáte o výmaz daného negativního záznamu. Opět další omyl. Vymazání z registru dlužníků nelze, slouží jako historie zpětně. Data z registrů se mažou automaticky po 4 letech od ukončení úvěrového produktu. Registr SOLUS uchovává záznamy o nesplacených půjčkách tři roky od vyrovnání všech dluhů. O výmaz lze zažádat pouze ve výjimečných situacích, kdy je pochybení na straně banky, ne na straně klienta.
Pozor si dejte i v případě, že žádný produkt aktuálně nemáte. K vytvoření negativního záznamu vám postačí i běžný účet. I záporné zůstatky na bankovním účtu se vám zaznamenají do historie, parametrem je překročení částky 500 Kč a nedodržení splatnosti danou bankou, většinou po 30 dnech.
Pokud se zeptáte v jakékoliv bance, zda vám poskytne úvěr i přes menší prohřešek (opožděnou splátku, záporný zůstatek na účtu), odpověď je shodná u většiny bank - ke každému klientovi přistupujeme individuálně. Banky jinak pohlíží na klienty, kteří se výjimečně opozdili se splátkou a jinak na klienty, kteří se do opoždění dostávají pravidelně. Vždy záleží na konkrétní situaci, příčině, výši dluhu či rozsáhlosti daného záznamu. Nelze zde přesně tabulkově říci, co vám banka promine a díky čemu už na úvěr nedosáhnete. Z praxe víme, že banky řadí klienty do tzv. zón (řádné splácení, výjimečné opoždění, pravidelné opoždění či sesplatnění). Ze zkušeností banka úvěr poskytne maximálně do 3 opožděných splátek, většinou s přirážkou na úrokové sazbě.
Je potřeba říci, že i když chcete u banky prověřit registry (žádáte o hypotéku), tak pokud banka řekne, že registr dlužníků je špatný, tak vás musí uvést do registru a ostatní banky již vidí zamítnutý úvěr a můžou to posuzovat jako "negativní záznam v registru dlužníků". Proto je každou žádost potřeba zvážit.