Negativní záznam v registru dlužníků výrazně snižuje klientovu bonitu a pro mnoho žadatelů tak může znamenat konec nadějí na získání hypotečního úvěru.
Při posuzování jednotlivých klientů banky nahlížejí do třech hlavních registrů:
1. BRKI - Bankovní registr dlužníků
2. NRKI - Nebankovní registr dlužníků
3. SOLUS - zájmové sdružení právnických osob jako jsou různé bankovní i nebankovní instituce nebo energetické a telekomunikační společnosti
Problém bývá, že se do těchto registrů lidé mnohdy dostanou, aniž by o tom měli tušení. Banky totiž zpravidla klienty neinformují o záznamu do registru a ti se o něm dozvědí až v momentě, kdy jim je žádost o hypotéku zamítnuta.
Pokud se dostanete do podobné situace, je důležité, abyste si o svém záznamu v registru zjistili více podrobností, a to tak, že zažádáte o jeho výpis. S tímto výpisem vám doporučujeme kontaktovat kvalifikovaného finančního nebo hypotečního poradce, který vám poradí a vysvětlí vám vaše možnosti.
Zodpovědný poskytovatel by neměl hypotéku žadateli s negativním záznamem poskytnout. Zákon o spotřebitelském úvěru totiž bankám i nebankovním poskytovatelům ukládá povinnost prověřit si schopnost splácet každého žadatele. Jedním z kritérií je i platební historie, kterou banky získávají právě z registrů dlužníků.
Banky ale posuzují každou žádost o hypoteční úvěr spolu s klientem individuálně, a pro některé nemusí být negativní záznam v registru dlužníků překážkou pro poskytnutí úvěru. Banky totiž jinak pohlíží na klienty, kteří se výjimečně opozdili se splátkou a jinak na klienty, kteří se do opoždění dostávají pravidelně. Vždy záleží na konkrétní situaci, příčině, výši dluhu či rozsáhlosti daného záznamu.